Nieuwsbrief 7 juli 2025

 In aanloop naar onze algemene ledenvergadering willen wij de lezers van onze nieuwsbrief graag meenemen in een aantal zaken tevens mededeling van algemene aard : 

Redactie: Al eerder stuurde Jan Fraters een oproep rond voor versterking van de redactie van ons blad WABO. Dit heeft nauwelijks response opgeleverd. Tijdens de ledenvergadering zal ik de leden vragen of zij prijs stellen op het voorzetten van het blad WABO dat 4 keer per jaar verschijnt. Voor het nummer dat in Augustus zal verschijnen zullen wij, Ben en Jan samen met Jan Fraters “de kar trekken”. Dat wil zeggen dat Jan Fraters met Ben de opmaak zal doen en dat Jan de contacten met de verschillende correspondenten en de drukkerij zal onderhouden. Bram van der Kruk draagt met Ben zorg voor de verspreiding naar de bezorgers van ons blad. 

Voor het winternummer zal een redactie operationeel moeten zijn met: 

1.     Een opmaker die samen met Jan Fraters het blad vormt geeft. 

2.     Een Acquisiteur die contact heeft met de adverteerders en de kar trek richting drukkerij, 

3.     Een eindredacteur die de inhoud beoordeeld, de teksten corrigeert en de correspondenten achter de broek aanzit. 

4.     Een logistiek persoon die samen met Bram van der Kruk de distributie regelt. 


Lustrum commissie: Volgend jaar bestaat onze WABO 10 jaar. Hiervoor zoeken wij 3 personen die activiteiten rond dit feest willen organiseren. 

Begroting 2026. Het bestuur legt onderstaande begroting aan de ledenvergadering voor. Gevolg van deze begrotingsvoorstellen is dat wij de contributie handhaven op € 24,00 per jaar. 

 Inkomsten                                                                     Uitgaven 
Contributie                                              €  9.000           Zaalhuur                                             €     500
Advertenties                                           €   1.200           Kosten activiteiten                          €  6.400
Opbrengst kaarten en Bingo              €      800           Lief en Leed                                       €     300
Overige inkomsten                               €       620           Representatie kosten                      €       50
Uit de lustrum reserve                         €    1.600           Drukwerk                                           €  3.000
                                                                                              Kosten vergadering lustrum AV   €   2.000
                                                                                              Verzekeringen                                   €       170
                                                                                              Bankkosten                                        €       800
                                                                     --------------                                                                     ---------------
                                                                   €   13.220                                                                        €   13.220

Huishoudelijk Reglement. Sinds dit jaar hebben wij een huishoudelijk reglement. De penvoerders Flip Rieff en John Jansen stellen de vergadering de volgende wijzigingen voor: 

  

Aanpassen;  Hoe het was en Hoe het moet worden 

Wijzigingen voor ALV juli 2025 

Voetnoot aanpassen 

Inhoudsopgave aanpassen   

Art 18 “Aansprakelijkheid” toevoegen 

Art 18 Slotbepalingen wordt art. 19 

Art 4 lid 5 aanpassen. 

a)    Was: Leden die na 1 juli lid worden, betalen bij inschrijving de contributie voor een half jaar. 

b)    Wordt: Leden die na 1 juli lid worden, betalen bij inschrijving de contributie voor een half jaar. Zij die na 1 oktober lid worden betalen bij inschrijving de contributie voor het volgende jaar. 

Art 6 lid 2 aanpassen. 

a)     Was: Naast dit dagelijks bestuur worden twee leden van het bestuur benoemd die ook belast worden met de organisatie van activiteiten van de vereniging. 

b)     Wordt: Naast dit dagelijks bestuur worden twee leden van het bestuur aangewezen, die de activiteiten van de vereniging plannen, uitwerken of uitbesteden aan derden (externe organisaties). 

Art 18 Aansprakelijkheid   wordt 

1.     De vereniging WABO, alsmede de leden van het bestuur, kunnen nimmer aansprakelijk/verantwoordelijk gesteld worden voor schade of letsel. 

2.     Leden c.q. deelnemers aan (externe/gecombineerde) WABO activiteiten nemen deel op eigen risico/verantwoordelijkheid. 

3.     Eigen spullen (denk hierbij aan hulpmiddelen), die met activiteiten meegenomen worden, dienen te allen tijde gewaarmerkt te zijn met een naam label. 

4.     Het bestuur van de WABO adviseert de leden, die deelnemen aan activiteiten te zorgen voor: 

a)     een Wettelijk Aansprakelijkheid verzekering. 

b)     een (doorlopende) reisverzekering. 

c)     een (doorlopende) annulering verzekering. 

d)     de benodigde medicijnen bij zich te hebben. 

e)     een medicatie overzicht is wenselijk. 

Art 19 Slotbepalingen 

Is gelijk aan het oude art. 18 


Over veiligheid in en om de woning. Onze Algemene Ledenvergadering begint zaterdag 12 juli om 13:00 uur met een presentatie van onze plaatsgenoot Sybren van der Velden Walda. Als het om rechtvaardigheid gaat, is Sybren een politieman in hart en nieren. Natuurlijk wil hij ‘boeven vangen’, maar liever nog wil hij voorkómen dat zij hun slag slaan. Ouderen zijn volgens de politieman vaak slachtoffer van oplichters, zowel voor de deur als via WhatsApp en aan de telefoon. ‘Het is een generatie die meer dan andere generaties vertrouwen heeft in de medemens’, zegt hij. ‘En senioren hélpen graag andere mensen.’ Daarom richten criminelen zich vaak bewust op deze groep. ‘Online worden grote databestanden met persoonlijke gegevens verhandeld. Daar pikken criminelen dan de oudste mensen uit, omdat ze weten dat die sneller toehappen. Senioren lopen dus een hoog risico slachtoffer te worden van criminele praktijken. De impact hiervan is enorm. Niet alleen op het slachtoffer zelf, maar ook op de omgeving.’ In zijn presentatie behandelt Sybren, woninginbraak, veiligheid op straat, Babbeltrucs aan de deur en uitbuiting. Tip van Sybren: ‘Slachtoffers hoeven zich nergens voor te schamen. Práát erover. En méld het. Je bent een held, als je het vertelt!’ 

 

Vooraankondiging nieuwe theatershow Tineke Schouten Femme Vitaal in Theater FIGI in Zeist, inclusief busvervoer, op 24 januari 2026. Kosten € 50,00 per persoon Inschrijven en betalen via Pin, incasso of overschrijving op zaterdag 12 juli van 11:30 uur tot 12:00 uur in het E&E. 


Met een hartelijke groet tekent namens het bestuur van de WABO 

 Jan Oechies, voorzitter 

Nieuwsbrief 1 augustus 2024

Beste WABO leden,
Op onze ledenvergadering is besloten om onze leden de mogelijkheid te geven
om met een doorlopende machtiging betalingen tot € 200,00 te doen via een
automatische incasso. MACHTIGINGSFORMULIER
De procedure is als volgt:
1. U vult een machtingsformulier volledig in.
2. Op een inloopspreekuur geeft u aan dat het te innen bedrag voor een boeking van
een activiteit via de incasso kan worden geïnd.
3. Alvorens wij gaan innen ontvangt van ons een aankondigingsmail.
4. Als u het hier niet mee eens bent moet u per ommegaande reageren en vervalt uw
boeking voor de activiteit.
5. Als u niet reageert zullen wij binnen enkele dagen het bedrag incasseren.
Komende maandag is het bestuur van 10:00 tot 11:00 uur aanwezig in het E&E voor het
inloopspreekuur. Er zijn geen activiteiten waarvoor u zich in kunt schrijven.
U kunt wel komende maandag een machtigingsformulier ophalen of ter plekke invullen en
inleveren.
In de komende WABO uitgave presenteren wij de activiteiten voor dit najaar.
Met een vriendelijke groet
Jan Oechies